Ergonomia wyposażenia biurowego równie ważna co wysokość płacy

14.03.2016

Po raz pierwszy w historii Szwecji pod jednym dachem pracują cztery pokolenia. Sytuacja ta z pewnością ma wpływ na kształt dzisiejszych środowisk pracy, ale być może w inny sposób, niż można by się tego spodziewać. W tym celu Kinnarps zlecił badanie, które udziela odpowiedzi na pytanie, jak różne pokolenia postrzegają swoje miejsce pracy? Wyniki ankiety zostały przedstawione 9.02. br. podczas tegorocznych Targów Meblowych w Sztokholmie. Okazało się, że młodsze pokolenia pracowników uznają ergonomię środowiska pracy za czynnik równie istotny, jak wysokość zarobków.

Z badania przeprowadzonego na zlecenie Kinnarps wynika, że większość ankietowanych (58%) doświadcza dolegliwości fizycznych – w tym m.in. bólów stawów, których źródłem może być jakość obecnych bądź wcześniejszych stanowisk pracy. 56% respondentów z ‘Generacji Y’ (urodzonych w latach 1980-2000), 57% przedstawicieli pokolenia X (osób urodzonych między 1965 r. a 1979r. ), a także 62% ankietowanych z grupy tzw. baby boomers (urodzonych w okresie 1946-1964) przyznało, że doświadczało pewnych dolegliwości. Okazuje się, że ergonomia to priorytet dla każdego z pokoleń obecnych dzisiaj na rynku pracy. Co więcej, idealne środowisko pracy powinno oferować wyposażenie zarówno nowoczesne, jak i ergonomiczne. Ponadto wśród młodszych pracowników panuje przekonanie, że ergonomia ma tak samo istotne znaczenie, jak wysoka płaca, co z kolei stanowi pewne zaskoczenie.

– Nawet my, świadomi wartości odpowiednich mebli biurowych, jesteśmy zaskoczeni faktem, że młodzi ludzie aż tak cenią sobie ergonomię w miejscu pracy. Sądziłam, że ergonomia będzie plasować się dużo niżej w rankingu, a to dlatego, że wiele osób po prostu przez długi czas nie zdaje sobie sprawy z konsekwencji korzystania z nieergonomicznych rozwiązań. Uświadomienie sobie wagi ergonomii odpowiednio wcześnie pozwala uniknąć wielu komplikacji zdrowotnych, co z kolei przekłada się na ogólne lepsze samopoczucie w przyszłości –  komentuje Elisabeth Slunge, Brand/Range/Design Director Kinnarps.

Wyniki badania dowodzą, że kwestie związane ze zdrowiem i dobrym samopoczuciem są ważne dla każdego z aktywnych zawodowo pokoleń, jednak da się tutaj zauważyć też pewne różnice. Na przykład tzw. Millenialsi (Generacja Y) są najbardziej otwarci na środowiska i rozwiązania biurowe nowego typu, a także mają najmniej obiekcji do przyjęcia określonych standardów w zakresie obowiązującego ubioru (tzw. dress code). Przedstawiciele pokolenia X chętnie pracują na stojąco z zastosowaniem biurek na elewatorach; to oni również najczęściej korzystają w biurze z mediów społecznościowych w celach prywatnych, a do tego zdarza im się ulegać rozproszeniu przez otrzymywanie niechcianych e-maili. Babyboomersi cechują się z kolei dość tradycyjnym podejściem do pracy, tzn. najlepiej pracuje im się we własnym pokoju biurowym – w ciszy i spokoju. Według Elisabeth Slunge, aby stworzyć właściwe środowisko pracy, pracodawcy powinni dać swoim pracownikom możliwość wyboru i elementów wyposażenia, i narzędzi do pracy.

– Aby firma mogła utrzymać się na rynku i jawić się jako atrakcyjny pracodawca, niezbędne jest elastyczne podejście i wrażliwość na potrzeby pracowników. Mimo iż różne pokolenia mają zróżnicowane preferencje, to należy pamiętać nie tylko o znaczeniu wieku pracownika, lecz także o tym, że każdy to indywidualna jednostka, której dobre samopoczucie zależy od wielu rozmaitych czynników, a także od rodzaju wykonywanej pracy. Aby dane środowisko pracy było przyjazne pracownikom, konieczne jest potraktowanie kwestii ergonomii w sposób holistyczny. Chodzi o dobre samopoczucie nie tylko na poziomie fizycznym, ale i mentalnym – mówi Elisabeth Slunge, Brand/Range/Design Director Kinnarps.
Jeśli firma jest w stanie zaoferować swoim pracownikom zróżnicowane rozwiązania, tzn. takie, które odpowiadają im indywidualnym potrzebom i preferencjom, sprawia to, że czują się oni bardziej docenieni, a w efekcie są bardziej skuteczni. Dla większości osób objętych badaniem (76%), istotną kwestią jest również elastyczny czas pracy.

O zdrowiu i ergonomii:

  • Na dobre samopoczucie w pracy ergonomiczne wyposażenie biura składa się w takim samym stopniu, jak wysokie zarobki (79%)
  • Większość ankietowanych osób (58%) doświadcza dolegliwości fizycznych – w tym m.in. bólów stawów, których źródłem może być jakość obecnych, bądź wcześniejszych stanowisk pracy.
  • 84% ankietowanych na pytanie – co wybraliby, gdyby musieli wybierać pomiędzy meblami biurowym, które są atrakcyjne wizualnie albo ergonomiczne, postawiło na ergonomię.
  • 78% ankietowanych uważa, że ważne jest, aby mieć w biurze miejsce do pracy/odpoczynku w ciszy i spokoju
  • 65% ankietowanych stara się pracować zmieniając swoją postawę w ciągu dnia, 49% z nich pracuje na stojąco, a 43% przyznaje, że korzysta z krótkich spacerów w ramach przerwy od pracy, aby zapobiec ryzyku wystąpienia chorób zawodowych.

 

O BADANIU
Firma Kinnarps zleciła agencji United Minds przeprowadzenie ilościowego badania omnibusowego wśród populacji Szwedów w wieku 18 – 80. Badanie przeprowadzono w okresie od 02.10 do 07.10.2015. Wzięło w nim udział 1501 osób. Odpowiedzi respondentów skategoryzowano według płci, wieku i regionu. Badanie miało charakter ankiety on-line.
Jak duże znaczenie mają dla Pani/Pana następujące aspekty w kontekście dobrego samopoczucia w miejscu pracy?

Millenialsi (1980-2000)

  • Wygodne/ergonomiczne meble  76%
  • Wysokie zarobki    75%
  • Elastyczne godziny pracy  74%
  • Możliwość pracy/odpoczynku w ciszy i spokoju   72%
  • Równość płci w miejscu pracy   70%

Pokolenie X (1965-1979)

  • Wysokie zarobki   79%
  • Wygodne/ergonomiczne meble  77%
  • Elastyczne godziny pracy   75%
  • Możliwość pracy/odpoczynku w ciszy i spokoju   74%
  • Zaangażowanie firmy w działania na rzecz zdrowia  70%

Baby boomers (1946-1964)

  • Możliwość pracy/odpoczynku w ciszy i spokoju   87%
  • Wysokie zarobki  84%
  • Wygodne/ergonomiczne meble    84%
  • Elastyczne godziny pracy   79%
  • Własne biuro    76%

O KINNARPS
Kinnarps oferuje zintegrowane rozwiązania wyposażenia dla biur i miejsc pracy, tworząc swoją ofertę w oparciu o zasady ergonomii i designu oraz o tradycyjny szwedzki warsztat meblarski. Główna siedziba Kinnarps mieści się w Kinnarp, w zachodniej Szwecji, gdzie firma została założona w 1942 roku przez Jarla i Evy Anderssonów. Kinnarps do dziś pozostaje firmą rodzinną, a także jest największym dostawcą mebli biurowych w Europie, który prowadzi sprzedaż w około 40 krajach. Kinnarps buduje swój kapitał w oparciu o zrównoważony rozwój, dobro oraz korzyści dla tych, którzy korzystają z oferowanych przez firmę rozwiązań.

Oferta firmy skierowana jest do różnego rodzaju biur, placówek edukacyjnych i medycznych. Nadrzędną wartością Kinnarps jest pełna kontrola nad całym łańcuchem stosowanych procesów – od pozyskiwania surowców, poprzez produkcję, aż po dostawę i montaż. Ponad 70 lat doświadczenia w branży to źródło cennej wiedzy, która pozwala nam także dobrze obserwować teraźniejszość, by móc przewidzieć, jakie zmiany przyniesie przyszłość.

Grupę Kinnarps tworzą marki Kinnarps, Drabert, MartinStoll, Materia, Skandiform i NC Nordic Care. Nasza oferta obejmuje rozwiązania w różnym stylu, ale zawsze o najwyższej jakości. Oferujemy również szeroką gamę produktów dodatkowych od zaufanych dostawców. Firma zatrudnia ok. 2500 pracowników, a obroty za rok finansowy 2012/2013 wynosiły 3,8 miliarda SEK. Ponadto, grupa Kinnarps zaangażowana jest w zaawansowane projekty badawcze i naukowe na rzecz ochrony środowiska, a firmowe produkty tworzone są według obowiązujących standardów ekologicznych i posiadają odpowiednie oznakowanie ecolabel. Firma posiada także certyfikaty zgodności z normą ISO 9001 i ISO 14001, oraz certyfikat FSC®. Więcej informacji można znaleźć na stronie www.kinnarps.com

WRÓĆ DO LISTY AKTUALNOŚCI