Say Hi to Location Intelligence

14.12.2020

Aby poznać zachowania i preferencje klientów w świecie online, wystarczy zalogować się do Google Analytics. Świat offline zawsze był do tyłu pod tym względem, ale to się zmienia!

Firmy  działające na rynku fizycznym jeszcze do niedawna miały mglisty obraz swoich klientów, podczas gdy sprzedawcy internetowi posiadali precyzyjną wiedzę dotycząca 100% swoich kontrahentów. Rewolucja mobile sprawiła, że przed biznesami działającymi w kanale tradycyjnym pojawiła się całkowicie nowa możliwość dotarcia do informacji o kliencie. Urządzenia mobilne, na przykład smartfony i tablety, stanowią swego rodzaju łącznik pomiędzy światem online i offline, ze względu na ważną informację którą dostarczają o swoim użytkowniku – jego lokalizację. Mobilne dane lokalizacyjne zbliżają kanał tradycyjny do cyfrowego pod względem dostępu do szczegółowej wiedzy o klientach, pozwalając reagować szybciej i bardziej efektywnie. Uwzględnienie danych lokalizacyjnych w górach informacji wykorzystywanych przez firmy typu brick-and-mortar w obecnych czasach nie jest już kwestią „być może” – to konieczność. Co zrobi globalny producent napojów gazowanych chcąc lepiej dopasować promocje do potrzeb klientów? Sięgnie po dane lokalizacyjne. A sieć restauracji typu fast-food, chcąca uniknąć kanibalizacji swojego biznesu, którą może spowodować ekspansja? Jak wyżej.

 

Oto kilka najistotniejszych zastosowań danych z urządzeń mobilnych, które mogą zapewnić przewagę konkurencyjną przedsiębiorstwom działającym w branży detalicznej, mediowej i FMCG:

1. Rozwój i zarządzanie punktami sprzedaży

Analityka oparta o agregację danych lokalizacyjnych z setkami innych informacji o klientach i otoczeniu, umożliwia porównanie nowych potencjalnych miejsc otwarcia z istniejącymi, prowadząc do powtórzenia sukcesu obecnych punktów oraz ograniczenia kanibalizacji w procesie ekspansji. Wgląd w zmieniające się trendy ruchu wokół point-of-sales oraz ich otoczenia, pozwala na odkrywanie, które punkty wymagają interwencji, poprzez identyfikację sklepów, w których ruch jest wysoki, a sprzedaż niska (problemy z konwersją).

 

2. Optymalizacja marketingu out-of-home

Pomiar efektywności jest jednym z kluczowych sposobów, w jaki marki mogą wykorzystać analitykę lokalizacyjną, aby zrozumieć zwrot z inwestycji z ich kampanii marketingowych. Określając zasięg dotarcia swoich reklam zewnętrznych (liczbę unikalnych odbiorców) oraz ich powtarzalność, mogą łatwo wyestymować koszt dotarcia do jednego klienta, zaś monitorując ruch pieszy i samochodowy w różnych lokalizacjach, wybierać najlepsze miejsca pod nowe nośniki.

 

3. Dopasowanie działań promocyjnych w zależności od kanału sprzedaży

Dane mobilne są wyjątkowo pomocne w zrozumieniu wzorców ruchu klientów w bardzo drobnych szczegółach. Dzięki nim możliwe jest  zidentyfikowanie profili osób odwiedzających punkty sprzedażowo-usługowe i to jak zmieniają się one w zależności od pory dnia/tygodnia lub sezonu. Widzimy gdzie, jak często chodzą klienci (również jakie punkty konkurencyjne odwiedzają) oraz ile czasu przebywają w tych miejscach. Umożliwia to poznanie ich nawyków zakupowych i w konsekwencji odpowiadanie na ich realne potrzeby poprzez dostosowanie oferty lub promocji do konkretnych grup klientów.

 

Tekst powstał na podstawie materiałów firmy Placeme, która współpracuje z Łódzką Specjalną Strefą Ekonomiczną w programie S5 – Akcelerator Technologii 5G / Startup Spark, który ma na celu łączenie startupów z dużymi przedsiębiorstwami i wspieranie rozwoju innowacyjnych rozwiązań z wykorzystaniem technologii 5G.

WRÓĆ DO POPRZEDNIEJ STRONY